HTML

tűzköves

Barbarikumi történetek

Friss topikok

Linkblog

Mit lehet nézni a szerszámokon?

2012.05.15. 20:38 Tűzköves

- Mondd meg őszintén, mit lehet nézni a szerszámokon? Amikor már a sokadszor tették fel a kérdést hölgyismerőseim, én is gondolkodóba estem.

A történet ugye  ismerős. Az emberpár betér egy plázába. A férfi kedvesen így szól: - Édesem, amíg Te nézelődöl, én futok egy kört a barkácsrészlegen!  – De minek? – kérdi a szebbik nem képviselője  –  hiszen van otthon mindened!

A kérdés tehát: honnan  ered egyes férfiak rejtélyes szerszám-nézegető hajlama?  

Nálam, ez a Vasgyárban kezdődött, mint minden.  Az udvarban volt egy kisműhely a nyárikonyha mellett. Szerszámoskamrának hívtuk. Na, ott  csodákat tartott édesapám. Mindenféle fogók, kalapácsok, különböző méretű  vésők, gyaluk, csavarhúzók sorakoztak a polcokon. Köztük a legkülönlegesebb: az amerikáner.  A kézzel hajtható fúró.

Én ezekkel szögezhettem, fűrészelhettem, fúrhattam. (No persze, azzal a feltétellel, hogy utána le kellett tisztogatni a satupadot, vagy pankot, ahogy édesapám hívta.)  Ám volt két tabu, amit nemhogy megfogni, de nézegetni se nagyon lehetett!  A subler és a mikrométercsavar. Ez utóbbit  csak messziről méregethettem. Kerek hasával lapult egy zöld  posztóval bélelt dobozban.  Érinthetetlenül, mint egy kis Buddha. – Ezek értékes mérőszerszámok! – figyelmeztetett apám. Amiből  én leginkább annyit értettem, hogy e kecses, fényes izékhez hozzányúlni coki.

A Bláthyban mértem először sublerrel, azaz tolómérővel. Sajnos pontosan 19.9 mm-t. Döbbenten néztem a skálabeosztásra. Na, barátocskám! – mondta a műhelyfőnök - ez bizony kevesebb! Hát akkor kezdjük elölről reszelni a 20X20-as vaskockát! Izzadtam, de megcsináltam! A kalapácsfejet is! No, meg a kistengelyt az esztergagépen! Lelki szemeim előtt ma is ott tekeregnek a szivárványszínű forgácsok. Orromban most is érzem a tiszta, meleg műhely kellemes olajszagát.

Később, üzemi gyakorlatokon, a szerszámok más funkcióit is megismertem. Laci bá', az egykori LKM legendás villanyszerelője megtanított, hogy a csavarhúzót mindig fel kell tenni az elosztó vasajtajának tetejére. - Tudod, ha a főnök hirtelen benyit, akkor a padlóra zuhanva nagyot szól! De tőle tudom azt is, hogy ha nagyjavításkor a hengersor alatt elszunyákálnék,  legyen mindig szerszám a kezemben!

Ennyit, Hölgyeim! A barkácsolgató férfiaknak ilyesmi villanhat be, amikor futtában végigrohannak egy szerszámszentély gondolái között.

Nézzék el nekünk!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuzkoves.blog.hu/api/trackback/id/tr874515170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása